Verslag studiereis Canada

Sophie Hendrikse (V4) en Elise Kramer (H4) zijn van 14 tot en met 21 april samen met meneer Oosten en mevrouw van Zomeren naar Canada geweest voor de Studiereis Cultuur Profiel Scholen. Tijdens deze reis bezochten zij verschillende scholen, leerden ze over de kunst en cultuur van Canada en kregen ze cursussen over PeerScholar. Lees hieronder hun verslag en bekijk hier de bijbehorende foto’s.

14 april (zaterdag)
Nadat de wekker lekker vroeg (05.00) is gegaan, snel een broodje achter de kiezen is en de laatste spulletjes zijn gepakt is het tijd voor vertrek; we gaan naar Canada! De vlucht gaat voorspoedig en om 11.40 (Canadese tijd) landen we op het vliegveld van Toronto.
Spectaculair is onze start in Toronto in ieder geval. Terwijl er in Nederland een zomerse week verwacht wordt komen wij hier in winterse taferelen terecht compleet met sneeuw, hagel en code rood.
Na een dagje met veel nieuwe indrukken, lekker eten, veel lopen in de sneeuw en op zoek naar Canadese dollars vielen we heerlijk in slaap (alhoewel ik om 04.00 weer wakker werd: say hi to the jetlag).

15 april (zondag)
De volgende ochtend lopen we arm in arm (om te voorkomen dat we uitglijden over alle sneeuw) naar de CN-Tower. Zoals de Eiffeltoren van Parijs is en het Vrijheidsbeeld van New York, is de CN-Tower van Toronto. Eenmaal aangekomen bij de CN-Tower, nemen we de lift omhoog en genieten we van het uitzicht. De CN-Tower is één van de hoogste gebouwen ter wereld (553 meter). Na de CN-Tower en het avontuur door de sneeuw trakteren we onszelf op hamburgers.
Die avond kunnen we (i.v.m. met het slechte weer) niet worden opgehaald door onze gastgezinnen. We verblijven nog een extra nachtje in het hotel en maken er iets moois van!

16 april (maandag)
De volgende ochtend openen we onze ramen en zien de straten nog steeds vol liggen met sneeuw, alle scholen in de omgeving zijn vanwege ijs en sneeuw vandaag gesloten. Ook de universiteit van Toronto, waar we vandaag oorspronkelijk een bezoek aan zouden brengen, is gesloten. Gelukkig komt onze reisleider, Bob, snel met een plan B: als wij niet naar de universiteit kunnen, dan komt de universiteit maar naar ons! Uiteindelijk krijgen we een lezing over deep-learning in de lobby van ons hotel. We hebben besproken wat we deze week willen leren, wat we willen doen en wat we nodig hebben om dit te bereiken. Die avond worden we allemaal opgehaald door onze gastgezinnen! Mijn buddy heet Katriel. Ik word gelijk heel hartelijk ontvangen in het gezin, wat me erg opvalt aan Canada is de gastvrijheid!

17 april (dinsdag)
Dinsdagochtend, tijd om naar school te gaan! Nog steeds ligt er een berg sneeuw maar met een beetje moeite en op tijd (07.00) vertrekken van huis komen we wel op school. Deze week bezoeken we 2 scholen (om en om): Cawthra en Mayfield. Mijn buddy zit op Mayfield op school. Vandaag gaan we naar Mayfield. Wat me natuurlijk gelijk opvalt zijn alle kluisjes: in tegenstelling tot hier in Nederland, zijn de kluisjes in Canada super lang. Katriel geeft me een rondleiding op de school, het is zo ontzettend groot! Er zit zelfs een zwembad in de school! Je merkt ook gelijk dat het niveau van de leerlingen wat betreft kunst ontzettend hoog ligt (je moet auditie doen om te worden toegelaten). Verspreid door de gangen hangen allemaal tekeningen en schilderijen van leerlingen.
Het hele schoolsysteem is heel anders dan in Nederland. De leerlingen hebben elke dag één van de Art-classes die een blokuur duren: dans, drama, muziek of beeldend. Je kiest 1 van deze disciplines om auditie voor te doen in het begin, en deze discipline volg je gedurende je hele schoolcarrière: grade 9, 10, 11, 12 (= 3e, 4e, 5e, 6e klas bij ons). Aan het einde van je schoolcarrière, in grade 12, heb je dus elke dag bijvoorbeeld dans gehad, en ben je écht goed. Daarnaast volgen de leerlingen ook nog andere vakken zoals biologie, Frans etc. Je gaat altijd over: je slaagt als je in totaal 30 credits opgeteld hebt voor de verschillende vakken. Je mag deze 30 punten zelf samenstellen uit de vakken. Als je niet goed bent in wiskunde, hoef je dat dus niet te doen als je je 30 credits maar haalt bij de andere vakken om te slagen.

18 april (woensdag)
Vandaag gingen we voor het eerst naar de school Cawthra. Wat wel leuk was, was dat we met de gele schoolbus ernaartoe gingen. En geloof me, het was één van de leukste bustrips ooit! Liedjes opzetten en keihard meezingen! Eenmaal aangekomen op Cawthra gingen we meteen aan de slag. We hadden vrijdag een performance en ons groepje zou gaan dansen. Het thema van de dans was Growth, oftewel groei. We gingen onze dans oefenen en het podium bekijken wat kleiner was dan we hadden gedacht dus we moesten onze dans een beetje aanpassen.

19 april (donderdag)
Vandaag was de laatste dag om te oefenen voor de dans van morgen. We gingen nog proberen om onze dans van boven te filmen en met een app daarover te tekenen zodat je zag dat we met onze voeten bepaalde bewegingen maakten, die uiteindelijk een mandala zouden vormen. Jammer genoeg was dat alleen niet gelukt. Na wat oefenen waren we zo goed als klaar en ging we door de school lopen en dingen bekijken.

20 april (vrijdag)
Vandaag is de dag van de optreden. De dag waarvoor we de hele week geoefend hebben. We maken ons klaar en gaan naar school. Vanaf Mayfield nemen we weer de schoolbus naar Cawthra (weer was het supergezellig). Toen we aankwamen mochten we nog één laatste keer repeteren. In de middag begonnen de presentaties en er kwamen hele mooie dingen langs. Na de presentaties gingen we met z’n alle overleggen hoe we deze week ook een keer in Nederland zouden kunnen doen. Daarna was het zover en nam de helft van de Nederlandse leerlingen afscheid van hun billets. Een uurtje daarna namen we ook afscheid van de Cawthra leerlingen en waren we op weg naar de hotel in Marriot. We hebben daar in de buurt met z’n alle wat gegeten en gingen toen al gauw slapen want de volgende dag zou een hele leuke dag worden.

21 april (zaterdag)
We werden wakker in onze heerlijk zachte bedden. We deden de gordijnen open en hadden een prachtig uitzicht op de Niagara Falls en toen beseften we dat het ons laatste dag was. We ging uitchecken en hebben lekker ontbeten. Daarna gingen we lopend naar de Niagara Falls om het van dichtbij ook te zien. We kwamen eraan gelopen en het was super mooi! Ik heb nog nooit zoiets moois gezien. Aan de rechter kant zag je de watervallen van Canada en aan de linkerkant de watervallen van Amerika. Toen we eventjes gekeken hadden daar gingen er ook onder de waterval kijken (die van Canada). Je kom dan naast de waterval kijken en eronder. Na nog even wat souvenirtjes gekocht te hebben voor vriendinnen en familie, gingen we weer terug naar het hotel. Even later gingen we met de bus naar het vliegveld en mochten we gedag zeggen tegen het mooie land genaamd Canada.

22 april (zondag)
We komen aan met het vliegtuig op Schiphol na een goeie vlucht. We pakken ons bagage en na een paar dikke knuffels nemen we afscheid, want daar staan onze ouders om ons op te halen.

Geschreven door Sophie (14 t/m 17 april) en Elise (18 t/m 22 april)